Siapakah Hassan AL-BANNA?


iklan


Siapakah Hassan Al- Banna?

  Beliau merupakan seorang tokoh politik islam dan dikenali juga sebagai seorang pendakwah. Beliau dilahirkan pada tahun 1916 di Al-Mahmudiyah, propinsi Al-Buhairah, sebelah utara Mesir.

    Seorang yang belajar menulis dan membaca hingga hafal Al-Quran di suatu lembaga pengajaran swasta. Kemudian melanjutkan ke sekolah dasar pertama di Al-Mahmudiyah setingkat dengan Al-Ibtidaiyah sekarang. Lalu beliau melanjutkan ke sekolah mu'alim pertama di Damansur dan terakhir melanjutkan ke Darul 'Ulum di Kairo setingkat dengan Fakulti Bahasa Arab dan Ilmu Agama Islam dengan menamatkan pelajarannya pada tahun 1927. 

  Kemudian dia bekerja sebagai guru di Sekolah Ibtidaiyah sejak 20 September 1927, selama sembilan belas tahun.Selama masa itu di samping kegiatan mengajar beliau giat berdakwah.Pada bulan Mei 1946 beliau mengundurkan diri dari pekerjaannya sebagai guru besar dan bersamaan dengan itu terbitlah Harian Ikhwan Muslimin.



  Tanggal 12 Febuari 1949 beliau telah ditembak oleh tangan - tangan kotor yang menjadi musahawan islam di depan gedung Jamilah Syubbanul Muslimin (pemuda islam). Melalui panggilan telefon beliau meminta bantuan pertolongan  lalu dibawa ke Hospital, namun beliau telah meninggal dunia akibat lukanya yang parah.

Al- Fatihah

Sumber : Buku Dakwah dan Pendakwah (Doktor Ali Muhammad Garishah)
iklan
linkwithin
Kongsikan Cerita ini klik button di bawah

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.